התוועדות יום הולדת – 6.11.12

מירי שניאורסון | צילום: sxc.hu Comments Off on התוועדות יום הולדת – 6.11.12
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היום בערב אני חוגגת יומולדת. ואני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו, ולהתחיל בחגיגה.

נולדתי בליל שבת פרשת חיי-שרה, ומכאן הקשר שלי וההתבוננות על חייה וימיה של האימא הראשונה, כיצד ניצלה היא את חייה ואיך מילאה את ימיה, התורה מספרת לנו "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים, שני חיי שרה". ורש"י אומר ש"כולן שווין לטובה".

האוּמנם לא ידעה שרה אמנו אלא שנים טובות בלבד, וכי לא ידעה צער בחייה?

אלא שבגלל שהייתה צדיקה אמיתית, קיבלה הכול באהבה, לא השמיעה מילה של תרעומת, ותמיד אמרה "גם זו לטובה" ומכאן גם פירושו של רש"י שכולן שווין לטובה.

יום ההולדת הוא החג האישי שלנו על פני לוח השנה. לא עוד חג אונברסלי, לאומי, קהילתי. אלא חג אישי – החג שלי! ביום הולדתנו אנו מתמלאים ציפייה ורצון שמשהו טוב, משהו מיוחד, יקרה לנו פתאום. אנו מקווים בסתר ליבינו שנופתע על ידי משפחתנו וחברותינו.

אנו מתפללים שאנשים האוהבים אותנו יזכרו את יום ההולדת ויזכירו לנו את אהבתם. כל ילדה יודעת מה זה יום הולדת –עוגה עם נרות, שירי יום הולדת, פרחים ומתנות. היום, נחפש עוד משמעות ליום החג הפרטי של כל אחת מאיתנו – יום ההולדת. באופן טבעי נפנה למקורות ונחפש בהם התייחסות ליום הזה.

עיון קצר במקורות מגלה לנו ששום דבר אינו מובן מאליו ובוודאי אינו נראה כפי שהוא במבט שטחי. הנה, חז"ל אומרים ש"טוב לו לאדם שלא נברא יותר משנברא", לפי זה יום ההולדת הוא יום עצוב… אבל מצד שני אנו אומרים "ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו", אם כך, בריאתנו היא עניין חיובי ובודאי יש בו ייעוד טוב. יום ההולדת הוא אם כך יום שמח. לא?

נראה שמה שעושה את ההבדל הוא התוכן או המשמעות שאנו נותנים לחיינו. כמה באמת אנו משתדלים למלא שליחותינו?

אצל האבות ואצל צדיקים רבים נזכר יום ההולדת לדורות כיום שמחה, על יום הולדתו של יצחק אמרו שהיה יום שמחה לדורות. אותו אנו חוגגים מידי שנה בא' בניסן. גם את יום הולדתו של משה רבנו עליו השלום אנו חוגגים מידי שנה בז' באדר, וגם את יום הולדתו של דוד המלך עליו השלום אנו מציינים מידי חג שבועות.

האבות והצדיקים שמחו שזכו לרדת לעולם, לחיות בו ולקיים את ייעודם – יום הולדתם הפך עם השנים ליום בו משפיע השם יתברך שפע על עם ישראל, שפע ישועות וניסים. מה שמסביר מדוע אנו מציינים ימים אלו.

אבל מה זה אומר לגבינו? אנחנו שלא זכינו להגיע למדרגתם של צדיקים אלו? האמת היא שיש לנו שלוש אפשרויות כיצד להתייחס ליום ההולדת שלנו.

האחת: יום קשה שמזכיר לנו את כישלונותינו. יום של חשבון נפש שיוכיח כמה התרחקנו מעצמינו.

השנייה: פשוט להתעלם ולהעלם. לכבות את הסלולר, להתפלל שייגמרו העוגות בחנויות, שהרוח תכבה את הנרות, שיזכרו לנו רק את התאריך הלועזי, שישכחו את יום הולדתנו העברי…

והשלישית: וזו הדרך בה בחרתי אני ואותה אני מציעה לכן לאמץ – להחליט שהיום הזה הוא יום של שמחה והחלטות טובות. יום של התגשמות החזון והחלומות.

ה"בן איש חי" בחר להנהיג את האפשרות השלישית ולציינו כיום טוב ויום של שמחה!

הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מנדל שניאורסון מסביר שיש לנו שלוש סיבות טובות לשמוח ביום הזה.

1. שמחתו של העם כולו על שנולד יהודי חדש, יהודי שיכול להשפיע ולקדם את העולם .

2. שמחתם של ההורים שבורכו בילד חדש.

3. שמחתו של הילד שבא אל העולם. העובדה שה' בחר בָּךְ, משמעותה היא שה' מאמין בך וביכולותייך. ביום ההולדת – יום השנה לבואך לעולם, את יכולה להתמלא באמון חדש בעצמך ובכוחך!

 

אז הנה כמה הצעות לציון יום ההולדת באופן שמח, עמוק ומחובר למקורות.

נתחיל?

א. לתת צדקה: כי בנתינת הצדקה את אומרת לה' – תודה שנתת לי חיים. אני רוצה לדמות לך. אמנם איני יכולה לברוא אדם כמוך אבל אני יכולה להחיות אותו בצדקה.

ב. להתפלל! יום ההולדת הוא הזמן המתאים ביותר לדבר עם ה' ולהודות לו על הזכות לחיות בעוה"ז, וכמובן לבקש חיים טובים יותר. בסוף התפילה לא לשכוח כמובן לומר את פרק תהילים כמספר שנותיי. מי שחוגגת 25 שנה תאמר את פרק כ"ו וכן הלאה.

ג. לערוך חשבון נפש: כי יום ההולדת הוא היום בו נסגר מעגל השנה בחייו של כל אדם. לעשות מתוך שמחה ולא חלילה מייאוש. שמחה על האמון שה' נותן בנו ועל היכולת לקום בכל בוקר מחדש, בכל חודש ובכל שנה מחדש.

ד. לתת מתנה. לא לקבל. לתת לאימא ולאבא מתנה על היום הזה. כי יום הולדתנו הוא היום של ההורים בדיוק כפי שהוא היום שלנו. המתנה הזו תביע את האהבה והכבוד שאנו חשים להורינו המסורים. ואת העובדה שאיננו שוכחים את הנתינה שלהם במשך כל השנים.

ה. לברך! כן, לברך כמה שיותר. יום ההולדת הוא הזמן בו מזלנו גובר ולכן יש לנו יותר כוח לברך בו. זו המתנה הגדולה ביותר שאפשר לתת – ברכה.

ו. להתוועד. המילה הזו דורשת הסבר. להתאסף יחדיו כמה חברות טובות ולערוך מסיבה. מסיבה יהודית. מסיבה בה שרים ומתחזקים בקשר שלנו לבורא העולם. ההתאספות הזו בה גם יוגש כיבוד כלשהו, תהווה הזדמנות פז לברך אישה את רעותה ולהוסיף בברכות הנהנין.

ז. לקבל על עצמי קבלה לשנה הבאה – יום ההולדת הוא יום של החלטות טובות לקראת עוד שנה שלנו בעולם הזה. רצוי לקבל החלטות ברות ביצוע וכדאי שהדבר ייעשה בנוכחות החברות כי החלטה שמתקבלת בחברה מקבלת תוקף גדול יותר מהחלטה שקיבלתי ביני לבין עצמי.

הצטרפו נא אלי להתוועדות יום ההולדת שלי בניגון התוועדות שמח ומרגש שמשלב בתוכו חשבון נפש והתבוננות ובסופו גם שמחה יהודית אמיתית.



0 תגובות